Uutinen 5.11.2018 klo 12.00
Rauman normaalikoulun pihapiirissä sijaitsee koulupuutarha, jossa koko koulu kasvattaa ruokaa. Luokanlehtori ja historian aineenopettaja Outi Kokkonen kertoo, että koulupuutarha on ollut opetuskäytössä yli sata vuotta ja koulun opetussuunnitelmaan puutarhakasvatus on kuulunut vuodesta 1912. Osallistavan puutarhatoiminnan tavoitteisiin kuuluu muun muassa kasvattaa oppilaiden ympäristöherkkyyttä ja luoda empaattinen ja vahva suhde luontoon.
Rauman normaalikoulun koulupuutarhan kukkapenkeissä kasvaa lähes 180 eri lajiketta. Kuva Outi Kokkonen.
Kaikki koulun oppilaat osallistuvat puutarhatoimintaan ja lapset käyvät retkillä lähiluonnossa sekä kaupungin puistoissa. Puutarhan vuodenkiertoa on sisällytetty mukaan moneen oppiaineeseen ja sisälläkin opetettavissa aineissa nikkaroidaan milloin variksenpelättejä, milloin hyönteishotelleja tai jotain muuta yhtä mielenkiintoista. Puutarhan varsinainen hoito, ylläpito ja viljelyn suunnittelu on ammattipuutarhurin sekä puutarhatyöntekijän vastuulla.
Puutarhassa oppilaat oppivat sekä ruoan viljelystä että kasvien elonkierrosta sekä puutarhan muusta elämästä. Opetuksen runkona toimivien palstaviljelyn periaatteiden mukaisesti jokainen luokka valitsee vuosittain kaksi viljeltävää kasvia: yhden esikasvatettavan ja yhden maahan kylvettävän.
”Kun luokat valitsevat eri kasveja, syntyy väistämättä monimuotoisuutta ja monipuolisia viljelypenkkejä,” kertoo puutarhuri Marketta Kortelahti.
Oppilaiden kanssa on sitten yhdessä mietitty, miksi toiset kasvit näyttävät viihtyvän toisten kanssa paremmin kuin toisten, sekä esitelty “tuholaisten pelotekasveja” ja toisaalta myös houkutekasveja. Näin oppilaat näkevät konkreettisesti, kuinka erilaisilla kasveilla on erilaisia tehtäviä ja vaatimuksia viihtymiselleenkin.
Luonnon monimuotoisuus askarruttaa
Luonnon monimuotoisuus on kuitenkin monimutkainen ja tiedollisesti kenties vaikeastikin lähestyttävä aihe. Biologian opettaja Mia Koivuniemi kyseli seitsemännen luokan oppilailtaan näiden käsityksiä luonnon monimuotoisuudesta ja sai vastaukseksi kirjon vastauksia, joissa kyllä haetaan aivan oikeansuuntaista ajatusta: “jos luonto ei olisi monimuotoinen, niin se olisi esim. vain ympyrä ja kaikki olisivat vain ympyröitä.” Eipä tuota moni aikuinenkaan osaisi välttämättä sen paremmin määritellä.
Vanhempia kutsutaan tutustumaan koulun puutarhatoimintaan esimerkiksi puutarhailtamissa. Kuva Outi Kokkonen.
Outi Kokkonen toivoo lasten oppivan ymmärtämään monimuotoisen luonnon arvon ja sen, että kaikkia tarvitaan. Hän haluaa opettaa tätä lapsille optimistisella otteella ja näyttää kaiken kauneuden. Kokkonen kertoo vievänsä lapsia usein ulos kävelylle ja yleisin lausahdus on: “Nyt pysähdytään ja katsotaan”
Rauman normaalikoulu on ollut Vihreä lippu -koulu jo yli kymmenen vuoden ajan. Vihreä lippu on FEE Suomen hallinnoima kestävän kehityksen ohjelma ja ympäristösertifikaatti päiväkodeille, kouluille, oppilaitoksille ja vapaa-ajan toimijoille. Vihreä lippu on osa kansainvälistä Eco-Schools-ohjelmaa, joka toimii vuonna 2018 yhteensä 67 maassa ympäri maailman. YK:n ympäristöohjelma UNEP suosittelee Vihreää lippua. Suomessa kouluja ja päiväkoteja ohjelman piirissä on yli 300 päiväkotia, koulua, oppilaitosta sekä lasten ja nuorten vapaa-ajan toimijaa.
Teksti: Natalia Teikola, FEE Suomi ja Vihreä lippu
Lisätietoja
Lehtori Outi Kokkonen, Rauman normaalikoulu, p. 050 5379878, etunimi.sukunimi@utu.fi
Puutarhuri Marketta Kortelahti, etunimi.sukunimi@utu.fi
Toiminnanjohtaja Sinikka Kunttu, FEE Suomi ja Vihreä lippu, p. 050 329 3388, etunimi.sukunimi@feesuomi.fi
Vihreä lippu -päällikkö Iitu Kiminki, p. 050 441 2334, etunimi.sukunimi@feesuomi.fi
Kaikki Luonnon kirjon 4/2018 artikkelit